vertaling-nieuwsbrief
Beste lezer,
Ik ben Zoë en werk sinds drie maanden bij Pink Ribbon. Vanaf dag één werd ik ontvangen in een ontzettend warm team en mocht ik meteen aan de slag gaan met ons nieuwe jaarthema Shine a Light. Met die campagne willen we aandacht vestigen op aspecten van borstkanker die vaak onderbelicht zijn.
Toen ik startte, dacht ik dat borstkanker al best veel besproken werd. Tot ik besefte hoe weinig ik er eigenlijk zelf van weet. Één op acht vrouwen in België krijgt ermee te maken…één op acht… Hoeveel vriendinnen, zussen, tantes of nichtjes zouden dat kunnen zijn bedacht ik me steeds? Hoeveel zal ik er dan zelf verliezen aan borstkanker? Ik krijg er eigenlijk nog steeds kippenvel bij als ik er over nadenk. Ik kwam dus tot de conclusie en harde realiteit dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel weet over borstkanker en daar zal ik zeker niet de enige in zijn. Er is dus echt nood aan meer kennis, preventie en bewustwording van borstkanker aangezien het zoveel mensen en hun omgeving treft.
Daarom vragen we dit jaar met Pink Ribbon meer aandacht voor genetische testing. Want wie weet dat ze een verhoogd risico loopt, kan zich sneller en preventief laten behandelen. Daarnaast leerde ik dat beweging een ontzettend belangrijke rol in preventie speelt, en dan bedoel ik niet dat je meteen een marathon moet lopen. Gewoon wandelen maakt al een groot verschil. Met onze Roze Mars moedigen we iedereen aan om dagelijks stappen te zetten. Bovendien komen er door onze nieuwe samenwerking met Walking.be binnenkort ook nog eens vier extra wandelevents bij ten voordele van Pink Ribbon! Hopelijk zie ik jullie daar!
Wandel je liever s’ avond? Dan kom je onderweg misschien ook heel wat roze lichtjes tegen! Want om meer aandacht te vestigen op borstkanker, verlichten deze maand heel wat steden zoals Lier, Leuven, Kortrijk, Brugge en Brussel hun stadshuis of torens.
Waar spot je Pink Ribbon nog? Onze partners doen heel wat rooskleurige acties waarbij je ons kan steunen: Zo geeft Greenpan korting op prachtig roze pannen, kan je je alvast voorbereiden op kerst met onze flashy roze kerstballen en organiseert Carrefour verschillende donatie-acties waarmee je ons kan steunen.
Ik wens jullie tijdens deze internationale maand van borstkanker heel veel gezellige, inspirerende, frisse, maar toch warme wandelingen toe.
Liefs,
Zoë
Wie heeft een risico op erfelijke borstkanker?
Pink Ribbon vraagt aan de overheid dat iedere persoon met borstkanker én alle verwanten van die persoon de kans krijgen om getest te worden op de hoog risico borstkankergenen BCRA1 en BRCA2. Nu blijven te veel dragers hiervan in het ongewisse.
In ons land zijn naar schatting 33.000 tot 55.000 mensen drager van het borstkankergen. Minstens de helft weet dat gewoon niet. Pink Ribbon wil dat hier verandering in komt en heeft aan de beleidsmakers van ons lang gevraagd zich hierover te buigen.
Shine a light!
Het is de opdracht van Pink Ribbon om wat nog onvoldoende geweten is; wat onvoldoende aandacht kreeg, om dat te belichten. Daarom is ons thema dit jaar “Shine a light”.
- We hebben aandacht voor vrouwen die leven met de zware diagnose van uitgezaaide borstkanker en een betekenisvol leven leiden. Hoe doe je dat? We laten vrouwen zelf aan het woord.
- We blijven hameren op de 9 alarmsignalen, zodat je borstkanker tijdig opmerkt. Ken jij ze allemaal?
- Wist je dat veel vrouwen, zelfs voor hun familie, verzwijgen dat ze borstkanker hebben, omdat het zo’n moeilijk verhaal is om te delen. Herkenbaar?
Lees hier meer over ons jaarthema.
Draag het Pink Ribbon-lintje tijdens de internationale borstkankermaand. Je kan het kopen bij Mayerline, Carrefour, bpost, AVA, CKS, JBC, Medi-Market en Wibra, in de winkels of online.
Gebouwen in het roze
Tijdens de maand oktober zullen verschillende monumenten wereldwijd in het roze baden om aandacht te vragen voor borstkanker. Deze “Pink Illuminations” komen in ons land tot stand dankzij twee partners van Pink Ribbon, The Estée Lauder Companise en Political Intelligence.
Op de foto het Station d’Europe, hét symbool van het Europees Parlement in Brussel. Ook andere steden en gemeenten tonen hun solidariteit.
Het overzicht lees je hier.
10 jaar Carrefour x Pink Ribbon
Carrefour is de grootste partner van Pink Ribbon. Iedereen die in oktober naar de supermarkt gaat, kan op de ene of andere manier steunen en zo het vele inhoudelijke werk van Pink Ribbon meer armslag geven. Ga dus als de wiedeweerga naar Carrefour en steun ons op een van de volgende manieren:
- Koop een papieren boodschappentas (beperkte oplage, wees er snel bij).
- Rond je kassaticket naar boven af (actie tot 12 oktober).
- Doneer 1€ per gekocht kistje Papillon bananen.
- Doneer 3,30€ bij aankoop van de speciale editie van 4-kleurenpennen van BIC
Misschien kocht je al een lingeriesetje van een van de deelnemende merken, dan heb je al geholpen, dank je wel!
Gaan we wandelen?
Je hebt écht geen excuus meer om niet meer in beweging te komen. Tijdens de hele maand oktober kan je meewandelen met De Roze Mars. Op onze website kan je inschrijven en ingeven hoeveel stappen je elke dag zet in de maand oktober.
Pink Ribbon en alle boezemvriend(inn)en moedigen je aan om elke dag net dat ietsje meer te bewegen. Waar wacht je op? Schrijf je in en ga de uitdaging aan om elke dag wat meer te bewegen. Je werkt aan je eigen gezondheid én je steunt de vzw. Elke stap telt!
Ik schrijf me in
Heb je de wandelmicrobe te pakken, dan hebben we goed nieuws voor jou. Pink Ribbon en de wandelorganisatie Walking.be slaan de handen in elkaar en organiseren samen 4 wandelklassiekers.
We verwelkomen je graag alleen of met een groepje wandelvrienden op:
- de North C Walk aan de Belgische kust (07/03)
- de 20km door het Zoniënwoud in Brussel (08/03)
- de Longest Day in de Ardennen (20/06)
- de Druiventocht in Vlaams Brabant (18/07)
Kom meer te weten over de wandelinitiatieven met walking.be
Nieuwe kleren maken de man/vrouw!
Die oude Romeinse uitdrukking (vestis virum reddit) wil zeggen dat hoe je jezelf voorstelt, je eerste indruk, een grote invloed heeft op hoe je naar waarde geschat wordt. Bij Pink Ribbon hebben we dat ter harte genomen en de voorbije maanden hard gewerkt aan een nieuwe website. Het gaat om meer dan een mooie look, je vindt er ontzettend veel inhoudelijke informatie en we vullen die wekelijks verder aan.
De website in opgebouwd rond centrale vragen die je jezelf stelt als het over borstkanker gaat. Wat is borstkanker? Hoe wordt borstkanker ontdekt? Kun je borstkanker vermijden? Welke behandelingen zijn er? En wat na de behandeling? Rond die thema’s vind je een schat aan informatie, getuigenissen en projecten.
20% korting op de roze editie van de Greenpan
Greenpan geeft speciaal voor Pink Ribbon een korting van 20% op een bijzondere pannenset. Op de 2-delige en 10-delige set Padova Reserve Blush Pink krijg je een korting met de code PINKRIBBON20
Bovendien doneert het bedrijf 10€ per set aan Pink Ribbon. Wat ons verbindt? Een gezonde levensstijl. Ontdek 10 lekkere roze recepten op onze website. Ze werden ontwikkeld door Lorry Deklerck, borstkankerpatiënt en werkzaam bij The Cookware Company-Greenpan.
BOEPS
Borstkanker verdwijnt niet na 70 Het risico op borstkanker neemt niet af op oudere leeftijd. Integendeel. Bijna één op de drie vrouwen is minstens 70 jaar op het ogenblik van de diagnose.www.wanderboobs.be
Jingle bells🎵🎵
Het is best nog vroeg, maar velen dromen al stilletjes van de feestdagen. En wat is dan fijner dan al eens nadenken hoe je je kerstboom gaat versieren. Op vraag van vele supporters, zijn de Pink Ribbon kerstballen terug van weggeweest. Mooie glazen kerstballen van het Belgische exclusieve merk van kerstdecoratie Goodwill , vanaf nu te koop.