Informatie over borstkanker

Oktober: Internationale Borstkankermaand

Naar aanleiding van de Internationale Borstkankermaand, die start op 1 oktober, lanceert Pink Ribbon haar “Shine A Light”-campagne. Een campagne die wil belichten wat inzake borstkanker nog onvoldoende geweten is.

Daarom is het 11de Pink Ribbon-lintje felroze, met een fluorescerend opschrift, zodat het kan oplichten. Daarom vraagt Pink Ribbon bovendien aan de overheid dat iedere persoon met borstkanker en alle verwanten van die persoon de kans krijgen om getest te worden op de hoog-risico-borstkankergenen BRCA1 en BRCA2. Nu blijven te veel dragers hierover in het ongewisse.

“Shine A Light”-campagne

Pink Ribbon zal in oktober de aandacht vestigen op wat te veel verborgen blijft met betrekking tot borstkanker. We gaan ons licht erop laten schijnen en het verder zichtbaar maken.

Het is als nationale borstkankerorganisatie immers onze opdracht om onze schijnwerpers te richten op wat nog onvoldoende geweten is:

  • dat liefst 1 vrouw op 8 in ons land in haar leven te horen krijgt dat ze borstkanker heeft;
  • dat 1 op 3 kankers kan vermeden worden met behulp van een gezonde levensstijl waaronder voldoende beweging;
  • dat 1 vrouw op 4 borstkanker later ontdekt dan nodig, omdat ze bijvoorbeeld maar 1 van de 9 alarmsignalen kent;
  • dat heel wat vrouwen nog altijd niet zeggen dat ze borstkanker hebben, omdat het zo’n moeilijk verhaal is om te delen;
  • dat het soms nog moeilijker is wanneer de borstkanker is uitgezaaid omdat velen niet weten hoe daar verder mee te leven en mensen in de omgeving vaker wegkijken;
  • en dat er naar schatting 33.000 tot 55.000 mensen in België drager zijn van de hoog-risico-borstkankergenen BRCA1 en BRCA2. Minstens de helft daarvan weet dit gewoon niet.  Terwijl deze genen het risico op borstkanker bij vrouwen met liefst 60 tot 80% verhogen.

Pink Ribbon zal in haar oktobercampagne van dit jaar:

  • opnieuw de schijnwerpers richten op preventie door, met de organisatie van de 12de editie van De Roze Mars, te pleiten voor een actievere levensstijl en meer bewegen;
  • de 9 alarmsignalen verder toelichten, zodat ze alle 9 tijdig kunnen worden opgemerkt. Dit doen we door de Mammoquiz te promoten, onze online opsporingstool waaraan een 8ste taal, het Standaard-Arabisch, recent werd toegevoegd;
  • wijzen op het hoog genetisch risico dat tienduizenden in ons land lopen zonder het te weten, met een duidelijke beleidsvraag aan de overheid.
  • aandacht besteden aan patiënten met een uitgezaaide borstkanker en specifiek voor deze groep op 15 en 29 november in Zaventem ontmoetingsdagen te organiseren.  

Het 11de Pink Ribbon-lintje

Omwille van dit alles is ons thema van dit jaar dus “Shine A Light” en is het 11de Pink Ribbon-lintje felroze, met een fluorescerend opschrift, zodat het kan oplichten.

We zullen aan iedereen in België vragen om in oktober met trots dit Pink Ribbon-lintje te dragen om zo mee te helpen meer licht te laten schijnen op wat – als het over borstkanker gaat – nog al te vaak onderbelicht blijft.

Dit jaar is het lintje tot stand gekomen met de steun van Mayerline. Het lintje kan je kopen via onze partners: Mayerline, Carrefour, bpost, AVA, CKS, JBC, Medi-Market en Wibra (online of in de winkel).

Zag je onze armband? Ook deze kan je kopen via onze partners.

Verder lezen

No items found.
Hoe kun jij helpen?