Maak kennis met Pink Ribbon
Onze geschiedenis
Oorsprong en historiek
In 1992, in een periode waar duizenden vrouwen overleden aan borstkanker, maar er amper over gesproken werd, lanceerde Evelyn Lauder, schoondochter van Estée Lauder, de eerste Breast Cancer Awareness-campagne.
Overtuigd van het belang van communicatie in de strijd tegen de ziekte, zette zij zich onvermoeibaar in voor Pink Ribbon-campagnes die het brede publiek sensibiliseerden, aandacht vroegen voor borstkanker en fondsen verzamelden voor fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker. Evelyn Lauder overleed helaas in november 2011, maar dankzij het roze lintje blijft haar initiatief voortleven.
Pink Ribbon kreeg in België vorm in 2006 als mediaproject van Sanoma Belgium. Elk jaar publiceerde men het jaarlijkse Pink Ribbon-magazine. Daarnaast werden de website www.pink-ribbon.be en de fondsenwerving ten bate van het Pink Ribbon Fonds opgestart. Vanaf 2014 werd de vzw Pink Ribbon in ons land operationeel. Zij draagt sindsdien de volledige verantwoordelijkheid voor de activiteiten van Pink Ribbon in ons land.










Wat is Pink Ribbon?
De vzw Pink Ribbon is de nationale organisatie die zich dagelijks inzet voor een betere medische behandeling van borstkanker en het verhogen van de levenskwaliteit van (ex-)borstkankerpatiënten. Onze missie is klaar en duidelijk om de ziekte uit de wereld te helpen en haar gevolgen te verminderen. Daarvoor zetten we in België verschillende projecten op in het kader van 5 pijlers:
- Borstkankerbewustzijn
- Preventie
- Vroegtijdige opsporing van borstkanker
- Psychosociale steun aan (ex-)patiënten en hun omgeving
- Onderzoek
Voor de financiering van deze projecten werven we fondsen die worden beheerd in de schoot van de vzw Pink Ribbon en bij het Pink Ribbon Fonds, dit laatste onder de auspiciën van de Koning Boudewijnstichting.
Borstkankerbewustzijn
De vzw Pink Ribbon vraagt aandacht voor borstkanker via haar communicatiecampagne tijdens de Internationale Borstkankermaand (oktober). Centraal in de campagne staat de bekendmaking van het nieuwe Pink Ribbon-lintje dat jaarlijks wordt verkocht in meer dan 1.000 winkelpunten in België en dat sensibiliseert voor meer borstkankerbewustzijn. Deze grootschalige campagnes vervolledigen de continue dialoog met patiënten en hun omgeving via de digitale Pink Ribbon-kanalen.
Preventie
Wist je dat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat 1 op 3 kankerdiagnoses vermeden kan worden door er een gezonde en evenwichtige levensstijl op na te houden? Hoge concentraties van bepaalde hormonen kunnen het risico op kanker verhogen. Lichaamsbeweging houdt je hormoonspiegel gezond en versterkt je immuunsysteem. Bovendien helpt het ook om overgewicht te voorkomen. Voldoende bewegen is dus essentieel. Om dit te stimuleren organiseert Pink Ribbon 2 maal per jaar haar wandeluitdaging De Roze Mars en het wandelevenement de Walk for Pink Ribbon. Door verder elke dag minstens 30 minuten te bewegen, bereik je al veel.
Vroegtijdige opsporing
Wist je dat bij vroegtijdige diagnose borstkanker 9 op 10 vrouwen na 5 jaar nog in leven zijn én het grootste deel definitief genezen is? Hoe vroeger men borstkanker opspoort en de diagnose kan worden gesteld, hoe minder ingrijpend de behandeling zal zijn en hoe groter de kans op genezing is.
Om de twee jaar worden vrouwen tussen 50 en 69 jaar uitgenodigd voor een gratis radiografisch borstkankeronderzoek. Dat onderzoek kan een gezwel ontdekken vooraleer er zichtbare symptomen zijn. Slechts 1 vrouw op 2 neemt deel aan het bevolkingsonderzoek. En ook jongere vrouwen en mannen kunnen door borstkanker getroffen worden. Daarom heeft Pink Ribbon de Mammoquiz.be in het leven geroepen. Deelname aan de Mammoquiz geeft je een indicatie van het risico dat je loopt om borstkanker laattijdig te ontdekken.
Naargelang je leeftijd, levensstijl en familiale voorgeschiedenis loop je meer of minder kans om borstkanker te krijgen. Het is daarom belangrijk om je borsten goed te kennen: kijk er regelmatig naar en voel aan je borsten. Zo merk je sneller op wanneer er iets veranderd is. Veranderingen aan je borsten kunnen onschuldig zijn, maar ze kunnen ook waarschuwen voor borstkanker. Wacht dan niet te lang en bespreek het zeker met je arts. De 9 alarmsignalen voor borstkanker kunnen daarbij helpen. Pink Ribbon voert er voortdurend campagne rond.
Steun aan patiënten
Wanneer iemand het woord ‘borstkanker’ te horen krijgt, geeft medisch personeel vooral aandacht aan de behandeling. Dat is uiteraard nodig, maar niet voldoende. Van zodra de diagnose gevallen is en de patiënt de dokterspraktijk verlaat, blijft die vaak met angst en vele vragen achter. Daarom is heldere en correcte informatie zeer belangrijk. Dankzij concrete projecten en informatieve communicatie vanuit haar Medisch Kenniscentrum borstkanker, geeft Pink Ribbon gehoor aan de duidelijke nood aan steun en communicatie. Dankzij “Geknipt voor haar” kunnen mensen hun paardenstaart doneren aan zij die jammer genoeg hun haren hebben verloren door de chemotherapie. Met “Pink Monday” maken wij het thema borstkanker op de werkvloer bespreekbaar. De Pink Ribbon-wandelgroepen, de Pink Ribbonettes en Pink Ribbon-patiëntendagen nodigen uit om na de behandeling voldoende te bewegen, herval te vermijden en te luisteren naar lotgenoten.
Onderzoek
Het Pink Ribbon Fonds financiert onderzoeksprojecten met het oog op het verhogen van de levenskwaliteit van (ex-)borstkankerpatiënten. De voorbije jaren werd een diversiteit aan projecten ondersteund zoals Family Hope, Impact van borstkanker op de professionele situatie, het gebruik van hypnose bij borstkankerchirurgie, het belang van lipofilling bij de behandeling van lymfoedeem, diverse studies van de Stichting Kankerregister en van het Medisch Kenniscentrum van Pink Ribbon.
Financiering
Er zijn verschillende manieren hoe je Pink Ribbon kan helpen. Je kan een gift storten op het rekeningnummer van de Koning Boudewijnstichting (IBAN:BE10 0000 0000 0404) met volgende vermelding ***192/0810/0092*** Giften vanaf €40 zijn hier fiscaal aftrekbaar.
Maar je kan de strijd tegen borstkanker ook op andere manieren steunen door deel te nemen aan Pink Ribbon-projecten, een eigen fondsenwervingsactie op te zetten, je paardenstaart te doneren, Pink Ribbon-producten te kopen of met jouw bedrijf een partnership aan te gaan.
De voorbije 10 jaar (2015-2024) heeft Pink Ribbon dankzij haar fondsenwerving liefst €6.600.000 kunnen investeren in de strijd tegen borstkanker. De besteding van deze fondsen was als volgt:
- Campagnes rond borstkankerbewustzijn: €2.4000.000 (ca. 30%)
- Preventie borstkanker: €1.500.000 (ca. 20%)
- Vroegtijdige opsporing van borstkanker: €650.000 (8%)
- Psychosociale steun aan (ex-)patiënten en hun omgeving: €850.000 (ca. 12%)
- Onderzoeksprojecten van het Pink Ribbon Fonds: €1.200.000 (ca. 15%)
- De kosten voor de werking van de vzw en Fonds bedroegen: €1.165.000 (ca. 15% beheerskosten t.a.v. de netto-ontvangsten).
Positionering
Om haar doelen te bereiken, positioneert Pink Ribbon zich als een organisatie die:
- op nationaal niveau actief is
- zich voor 100% op de bestrijding van borstkanker richt
- deze strijd op een serieuze, professionele, humane, vriendelijke, waardige en waarachtige wijze voert, zowel in haar benadering van de ziekte als in al haar daden
- dit doet door bewustwording te creëren, op te roepen tot actie en projecten te financieren, o.a. met als doel de kwaliteit van de zorg en het leven van de (ex-)borstkankerpatiënt te verbeteren.
De communicatie van Pink Ribbon richt zich tot het grote publiek op het vlak van preventie en opsporing, en tot patiënten en hun omgeving voor wat concrete ondersteuning betreft. Om dat te realiseren, tracht Pink Ribbon een evenwicht tot stand te brengen tussen het streven naar zichtbaarheid, het creëren van een zo groot mogelijke impact en het brengen van relevante boodschappen. Pink Ribbon neemt weloverwogen standpunten in, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en het advies van medici. De inhoud van de boodschappen die Pink Ribbon uitdraagt, richt zich tot iedereen en behandelt een zo groot mogelijk aantal facetten van de strijd tegen borstkanker. Pink Ribbon verwijst regelmatig naar betrouwbare wetenschappelijke en medische bronnen. De fondsenwerving gebeurt enerzijds via donaties van en partnerships met bedrijven, anderzijds via private donaties en acties of door de verkoop van Pink Ribbon producten aan het grote publiek.
De verworven fondsen worden door Pink Ribbon zowel aangewend voor de financiering van communicatieprojecten en de ondersteuning van patiënten, als voor het steunen van (onderzoek)projecten via het Pink Ribbon Fonds. Om een zo groot mogelijke transparantie en professionalisme te bewaren, verloopt het beheer van deze fondsen in samenwerking met de Koning Boudewijnstichting. Deze staat daarbij garant voor het correct beheer van de fondsen en de juiste begeleiding bij de keuze van projecten waaraan de verzamelde fondsen worden toegekend.
Jaarverslag
Raad van Bestuur van de vzw Pink Ribbon





Relevante artikels
