Informatie over borstkanker

Team Alfaflex Groep zamelde al wandelend geld in voor de strijd tegen borstkanker

In mei 2025 nam Alfaflex Groep deel aan De Roze Mars. Per kilometer die er werd afgelegd, schonk het bedrijf een bijdrage aan Pink Ribbon. Zo werd er in totaal maar liefst €736,10 ingezameld.

Waarom het bedrijf zo graag de strijd tegen borstkanker wilde ondersteunen? Wij stelde deze vraag aan Elien Van Sande, marketingcoördinator bij Alfaflex Groep en initiatiefneemster voor hun deelname aan De Roze Mars.

Waarom hebben de collega’s van Alfaflex Groep deelgenomen aan De Roze Mars?

Iedereen kent helaas wel iemand – al is het via-via – die met borstkanker te maken kreeg. Binnen ons team leven we sterk mee met mensen die hiermee geconfronteerd worden. Zelf verloor ik begin april mijn grootmoeder aan darmkanker. Dat verlies was voor mij de aanleiding om mijn collega’s uit te nodigen om samen iets positiefs te doen, met aandacht voor gezondheid, verbondenheid en solidariteit. De Roze Mars was daarvoor het perfecte initiatief.”

Hebben jullie eerder al deelgenomen of was dit de eerste keer?

“Voor Alfaflex Groep was dit de allereerste keer dat we deelnamen aan De Roze Mars. Het enthousiasme waarmee collega’s zich inschreven en meededen, smaakt absoluut naar meer.”

Hoe hebben jullie dit project ingekleurd binnen het bedrijf?

“We kozen voor een laagdrempelige en persoonlijke aanpak. In onze interne communicatie nodigde ik collega’s uit om zich aan te sluiten bij het Alfaflex-team op de website van De Roze Mars. Sommigen liepen individueel, anderen ’s middags samen. We deelden wekelijks motiverende updates via e-mail, met weetjes over stappen, gezondheid en kankerpreventie. Het zorgde voor leuke gesprekken aan de koffiemachine en zelfs spontane lunchwandelingen.”

“Iets wat ik oorspronkelijk startte vanuit een persoonlijk verdriet, groeide uit tot een verbindend en hoopvol verhaal binnen het bedrijf” - Elien Van Sande

Alfaflex Groep zamelde ook een groot bedrag aan donaties in, hoe hebben jullie dit gedaan?

“We beslisten om als bedrijf €0,10 per kilometer te doneren voor elke deelnemer van Team Alfaflex. Wandelde je gemiddeld meer dan 10 000 stappen per dag gedurende de ganse maand? Dan werd dat bedrag verdubbeld. Via onze social media en doorheen het bedrijf maakten we zichtbaar dat we deelnamen aan De Roze Mars en waarom. Zo kwam het totaalbedrag op €736,10 – een bedrag waar we als team heel trots op zijn.”

En als initiatiefneemster zijnde, wat deed dat met jou?

“Het was bijzonder om te zien hoeveel energie, solidariteit en positiviteit eruit voortkwam. Iets wat ik oorspronkelijk startte vanuit een persoonlijk verdriet, groeide uit tot een verbindend en hoopvol verhaal binnen het bedrijf. Dat heeft me diep geraakt.”

Zouden jullie in de toekomst nogmaals meestappen met De Roze Mars?

“Zonder twijfel. We kijken zelfs al uit naar de volgende editie! We willen het dit keer nog zichtbaarder maken, en nog meer collega’s uitnodigen om mee te stappen.”

Verder lezen

Preventie
Bewustwording
No items found.

Nachtwerk verhoogt het risico op borstkanker vooral onrechtstreeks

Vrouwen die in ploegen werken of nachtwerk verrichten, mogen voortaan op beide oren slapen: zij lopen amper meer risico op borstkanker dan andere vrouwen. Op voorwaarde dat ze gezonde leefgewoonten in acht nemen.
Preventie
Bewegen
No items found.

1.350 wandelaars stappen op de KennedyMars Maasland €2.000 bij elkaar

Op zaterdag 13 september trotseerden honderden moedige stappers weer, wind én zere voeten voor de KennedyMars Maasland. De volledige opbrengst gaat traditiegetrouw naar drie goede doelen. Dit jaar is door de organisatie € 2.000 ingezameld ten voordele van Pink Ribbon.
Preventie
Bewustwording
No items found.

Bewezen: beha's veroorzaken geen borstkanker

Het gerucht blijft de kop opsteken: beha’s, en beugelbeha’s in het bijzonder, zouden de lymfestroom onder de borst kunnen verhinderen, waardoor toxische stoffen zich zouden opstapelen ter hoogte van de borsten met een verhoogd risico op borstkanker tot gevolg. Het is een kromme redenering die hardnekkig standhoudt en steeds blijft opduiken in de media, wat vrouwen erg ongerust maakt. Gelukkig hebben wetenschappers dit grondig onderzocht (1).
Hoe kun jij helpen?