Novartis
Uit een bevraging uitgevoerd door Esperity in opdracht van Novartis bij 170 vrouwelijke borstkankerpatiënten blijkt dat vrouwen met borstkanker ouder dan 65 jaar zich minder gehoord voelen, minder informatie ontvangen en minder inspraak ervaren in hun zorgtraject. En dat terwijl vrouwen van 70 jaar en ouder maar liefst één derde van alle borstkankerpatiënten in België uitmaken.
Wanneer borstkanker bij vrouwen boven de 70 jaar pas in een later stadium wordt ontdekt, heeft dat vaak een veel grotere impact op hun gezondheid en prognose dan bij jongere vrouwen. Om mogelijke alarmsignalen tastbaar en herkenbaar te maken voor vrouwen – en in het bijzonder vrouwen boven de 65 jaar – en hun naasten werd een hyperrealistisch borstmodel ontwikkeld dat eruitziet én aanvoelt als de huid van een vrouw tussen de 60 en 70 jaar, een Europese primeur.
Het borstmodel, dat acht van de negen belangrijkste alarmsignalen van borstkanker bevat, zal heel België doorreizen en vormt het middelpunt van een nieuwe campagne die vrouwelijke 65+’ers aanmoedigt om alert te blijven voor hun borstgezondheid.
Samen met Pink Ribbon werd de actie gelanceerd op 21 augustus 2025 in Blankenberge, waar de buste onthuld werd door Martine Jonckheere die de campagne ondersteunt. Pink Ribbon en mascotte Sandy waren ook aanwezig.
De medewerkers van Novartis blijken bovendien ook zeker sportief. Ze ontbreken nooit tijdens De Roze Mars in mei.

Gerelateerde artikels
