Nele Ost ontwerpt het Pink Ribbon-lintje 2017

Nadat het eerste Pink Ribbon-lintje in 2015 werd gecreëerd door couturier Edouard Vermeulen van modehuis Natan en in 2016 door juwelenontwerpster Christa Reniers, viel dit jaar de beurt aan de bloemenkunstenares Nele Ost. Vanuit haar positivisme en passie voor bloemen streeft ze samen met Pink Ribbon naar een heel open strijd tegen en preventie van borstkanker.Het lintje is het symbool bij uitstek voor de strijd tegen borstkanker.

Pink Ribbon, de nationale organisatie die zich inzet voor de strijd tegen borstkanker, verkoopt jaarlijks een lintje. Daarmee wil de organisatie awareness creëren, het thema borstkanker bespreekbaar maken en lotgenoten steunen. Het lintje neemt dan ook een prominente rol in tijdens de Internationale Borstkankermaand in oktober.

Het lintje waarmee Pink Ribbon België dit jaar uitpakt, is een creatie van bloemenkunstenares Nele Ost, dochter van Daniël Ost. Nele besloot vijf jaar geleden om samen met haar partner mee in de zaak van haar papa te stappen. Intussen kan Nele al tal van professionele hoogtepunten op haar palmares schrijven, zoals de bloemenvoorziening op een koninklijk huwelijk in het Midden-Oosten en deze van Tomorrowland.

Dit jaar heeft het lintje een camouflage-bloemenprint. De print bestaat uit bloemenblaadjes met roze, bruine en groene kleurschakeringen. Het camouflagethema staat symbool voor de strijd maar ook voor de onzichtbaarheid van borstkanker in onze maatschappij. Al is het thema camouflage, toch zal België niet naast het derde Pink Ribbon-lintje kunnen kijken. Vanaf 9 september 2017 zijn de nieuwe lintjes te koop in liefst 1.250 winkelpunten: de verschillende distributiepunten vind je hier. De verkoopperiode van het lintje loopt tot eind december.

Door de aankoop en het dragen van het Pink Ribbon-lintje kan ook de bevolking tonen dat ze borstkanker onder de aandacht wil brengen. Met het aanbieden van haar derde lintje wil Pink Ribbon België meer dan ooit verder sensibiliseren en fondsen inzamelen. Een lintje kost €3 en €2 hiervan gaat rechtstreeks naar het goede doel.

Voor Pink Ribbon is het belangrijk dat het lintje ook esthetisch aantrekkelijk is, directrice Bettina Geysen: “Bij borstkanker word je getroffen in het diepst van je vrouwelijkheid. Door aandacht te hebben voor het esthetische aspect willen we vrouwen een hart onder de riem steken en hen vertellen dat ze altijd mooi zijn. Het dragen van het lintje is een symbool van solidariteit, draag het daarom op je hart.”

Borstkanker is nog steeds de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen in België. Dagelijks krijgen 29 vrouwen het verdict te horen. Vandaag vechten 100.000 vrouwen, samen met hun directe leefomgeving, tegen de ziekte. Naast de fysieke impact heeft borstkanker ook direct effect op het sociaal, familiaal en relationeel leven van de vrouw. Daarom wil vzw Pink Ribbon blijven sensibiliseren voor de strijd tegen borstkanker en gelden inzamelen met het Pink Ribbon Fonds in de schoot van de Koning Boudewijnstichting. Het fonds steunt projecten die de houding ten opzichte van borstkanker verbeteren zodat gevoelens van angst en isolatie verminderen en gerelateerde taboes kunnen doorbroken worden.

Meer te weten komen over Nele Ost?
Bezoek dan www.danielost.be.